Nieuwsoverzicht

Burgerinitiatief: referendum uitbreiding betaald parkeren

Tekst burgerinitiatief

Wij,

de inwoners van Den Haag, Scheveningen en Loosduinen,

Constateren:

  • dat het college van Den Haag in vrijwel de hele stad betaald parkeren wil gaan invoeren,

Overwegende, dat:

  • er geen draagvlakonderzoek is gehouden onder de inwoners van de stad,
  • de afspraak was dat de bewoners zelf zouden aangeven als de parkeerdruk op straat te groot zou worden,
  • het invoeren van betaald parkeren pas zou gebeuren als de parkeerdruk boven de 90% zou komen,
  • er in veel straten in de stad geen parkeerproblemen zijn,
  • er garages zijn die voor de helft leegstaan,
  • de gemeente participatie met bewoners belangrijk zegt te vinden maar dit in praktijk niet uitvoert,

Zijn van mening, dat:

  • mensen ongevraagd en onnodig op hoge kosten gejaagd worden,
  • vooral ouderen, waarvan er velen in de stad wonen, in een sociaal isolement terecht kunnen komen door de invoering van betaald parkeren,
  • ⁠de auto, veelal keihard nodig voor woon-werkverkeer, niet mag worden gebruikt als ordinaire melkkoe,

Verzoeken het college van B&W van Den Haag:

  • om een startnotitie op te stellen voor het houden van een referendum waarbij de burgers van Den Haag zich kunnen uitspreken voor- of tegen de uitbreiding van betaald parkeren.

Hart voor Den Haag wil referendum over uitbreiding betaald parkeren

In 2024 wordt in tien Haagse wijken betaald parkeren ingevoerd. Het gaat om delen van de Vogelwijk, Moerwijk, Houtwijk, Morgenstond en in badplaats Kijkduin. Het invoeren gebeurt niet overal tegelijk, maar vanaf het voorjaar komt er steeds een gebied bij. In 2025 en 2026 staan uitbreiding van betalen voor parkeren op de Binckhorst en invoering op de Zichten, Dreven en Gaarden in Zuidwest op de rol.

De Mos: “Zet stoomtreintjes Zuiderpark weer op het goede spoor!”


Hart voor Den Haag uit kritiek gevolgen betaald parkeren Zuiderpark 


Stoomgroep West Zuiderpark viert volgend jaar haar 50-jarig bestaan, maar makkelijk wordt het de vrijwilligers van de stoomgroep niet gemaakt. (1)“Vorig jaar april moesten de treintjes aan strengere eisen voldoen, waardoor ze stil kwamen te staan.

Hart voor Den Haag over verplaatsing Eschermuseum: ‘goed idee, slecht plan’

Als het aan Hart voor Den Haag lag, had het Eschermuseum al lang onderdak gevonden in het pand van de oude Amerikaanse ambassade. In college De Mos 1 lagen de plannen al op tafel om dit mogelijk te maken.

Hart voor Den Haag wil een nieuw plan dat duidelijk laat zien waarom we het Eschermuseum willen verplaatsen naar de voormalige Amerikaanse ambassade, wat het gaat kosten, wie we ermee willen bereiken en hoe we gaan zorgen dat de stad wordt meegenomen in de plannen.

Hart voor Den Haag over subsidie lokale partijen: “Eindelijk erkenning, maar wel over onze rug”

Richard de Mos: “We zijn op schandelijke wijze gecriminaliseerd


Het kabinet heeft aangekondigd dat lokale politieke partijen in de toekomst ook subsidie kunnen aanvragen (1). Dit is een langverwachte stap die de lokale democratie ten goede komt. In een opiniestuk in het AD stelt Hart voor Den Haag blij te zijn met de erkenning voor lokale partijen, maar stelt het er ook een bittere smaak van in de mond te krijgen.

Groep de Mos nu ook in de Provinciale Staten

Statenlid Toine Beukering verder als Hart voor Zuid-Holland

Statenlid Toine Beukering sluit zich aan bij de partij van Richard de Mos.

“Ik ben als inwoner van Den Haag al jaren lid van de vereniging Groep de Mos en groot fan van de Ombudspolitiek.

Hart voor Den Haag lanceert 7-puntenplan om lerarentekort terug te dringen


Coen Bom en Damiën Zeller willen rode-loper campagne: “Mensen verleiden om in het onderwijs te gaan werken”


Leraren die parttime werken, verleiden om fulltime te gaan werken met een bonus. Dat is volgens Hart voor Den Haag in de Haagse gemeenteraad dé oplossing voor het lerarentekort.

Hart voor Den Haag: ‘Tijd voor E-bus in de Goudenregenstraat’

Al jaren draagt de Goudenregenstraat de titel van gevaarlijkste straat van Den Haag. Omroep West meldde eind 2023 dat er jaarlijks maar liefst 50 fietsers naar het ziekenhuis zijn afgevoerd. Deze ongevallen ontstaan voornamelijk door de prominent aanwezige tramrails die midden over de straat loopt.

Schimmelproblemen in Mariahoeve en Benoordenhout: Hart voor Den Haag heropent meldpunt

In Mariahoeve en Benoordenhout is een zorgwekkend probleem aan het licht gekomen: ernstige schimmelvorming teistert de sociale huurwoningen, waar bewoners al lange tijd klagen over gezondheidsproblemen en stress als gevolg van vocht en schimmel. Raadslid Carlos Martinez van Andel bracht een bezoek aan de getroffen woningen en was geschokt door wat hij aantrof.